2015. szeptember 18., péntek

Food Friday #21

Special Breakfast Edition part 2. / Különleges Reggeli Kiadás 2. rész
Super easy recipes with super foods / Szuper könnyű szuperkajás receptek

Clean eating is the food movement of our time. It became a trend to post everyday, that you're eating healthier than the others. Even if it all started as a trend, it changed our lives. We eat superfood and train regularly, while earlier we coudn't make ourselves alone to do it so, but with the help of social media it's so much easier. Of course from the last post, we don't eat super healthy, null-calorie food only, but I don't think that we should. Like in many territories of life, here as well, the key to success is to find the balance. And now, let's see how we can counterweight the calory-rich, sugary foods from the last breakfast post with superfoods and healty meal ideas.

Az egészséges, úgymond "tiszta" étkezés az utóbbi idők egyik legnagyobb mozgalma. Igazi divat lett mindennap kiposztolni, hogy mennyivel egészségesebben eszel, mint mások. Mégha mindez csak trendnek is indult, közben megváltoztatta sokunk életvitelét. Rászoktunk a szuperkajákra és a rendszeres testmozgásra és míg korábban nem tudtuk magunkat erre egyedül rávenni, most a közösségi oldalak segítségével inspiráljuk egymást. Persze, az előző bejegyzésből kiderül, hogy nem csakis szuper egészséges, null-kalóriás ételeken élünk, de nem is kell úgy gondolom. Mint az élet minden területén, itt is az a kulcsa a dolognak, hogy megtaláljuk az egyensúlyt. És akkor most nézzük meg, hogy hogyan is ellensúlyozhatjuk azokat a kalóriadús, cukros ételeket, amiket az előző reggeli bejegyzésben említettem "szuperételekkel" és egyéb egészséges kaja ötletekkel.

Chia-pudding
The chia seeds originally come from Mexico and South-east America, it's the yield of the plant Salvia Hispanica. The chia seeds have healing properties because of it's high omega-3 fatty acids. They're rich in alfa-linolenic acid, which supports the cardiovascular. They can take up a great amount of water, that fills the stomach and slows the digestion, so it's perfect for a diet, and also they can relax the disended intestines, futhermore it helps the bloods cholesterol. Another postitivity, that they can substitute the eggs in cooking and baking, one tablespoon chia-pudding exchanges 1 egg. I already shared with you here a crepes recipe with chia-pudding.
The making of chia-pudding is super easy: put the seeds in a bowl and pour enough water on it, to cover them. It depends on the amount, how much time it needs, but wait until it gets jelly consitence. The best is to make it the night before and leave it in the fridge. It has a little bit peanut taste, you can eat it by itself with fruits, different seeds or can mix with joghurt or jam. If you use milk, almond or soy milk instead of water, it will be more creamy. 

Chia-puding
A chia mag a Mexikóban és Délkelet-Amerikában őshonos Salvia Hispanica növény termése. A chia mag gyógyító tulajdonságai leginkább magas omega-3 zsírsavtartalmának köszönhető. Különösen gazdag alfa-linolénsavban, ami támogatja a szív-és érrendszert. Sok vizet képes felvenni, ezért eltelíti a gyomrot és lassítja a szénhidrát felszívódását, vagyis diétánál tökéletes, valamint képes elmulasztani a gyomorégést és nyugtatja a felfúvódott beleket, emellett javítja a vér koleszterinszintjét. Egyéb pozitív tulajdonsága, hogy sütésnél sok esetben helyettesítheti a tojást, mégpedig 1 tojást 1 evőkanál chia-puding helyettesít. Így készített palacsintát már megosztottam veletek itt.
A chia puding elkészítése roppant egyszerű: egy tálkába tesszük a magokat és felöntjük annyi vízzel, hogy éppen ellepje azokat. Mennyiségtől függ, hogy mennyi idő múlva készül el, de addig kell várni, míg zselés állagú lesz. A legjobb, ha már előző este elkészíted és hűtőbe teszed. Az íze kicsit mogyorós, fogyaszthatod magában vagy gyümölcsökkel, különböző magvakkal vagy összekeverheted natúr joghurttal vagy lekvárral. Ha víz helyett tejet, akár mandula vagy szója tejet használsz, krémesebb, ízletesebb lesz a zselé.

Acai bowl
The acai berries are demulcent, bactericidal and has an antioxidant effect. Protects the heart - and circulatory sytem. The dietary fibers and unsaturated fatty acids create the healthy function of digestive. It has a diuretic effect and helps loosing weight. It increases physical strength and fitness, improves achievement, this is why it's perfect for breakfast.
The acai bowl is a smoothie made from the berries and milk. In could only buy acai berry in a powder form, but it's also perfectvfor the smoothie. I mix the powder with yogurt or milk (normal or almond milk) and flavor it with fruits and seeds. If I want it to be more nutritious I add oat-flakes or oatmeal to it.

Acai-tál
Az acai-bogyó gyulladáscsökkentő, baktériumölő és antioxidáns hatással rendelkezik. Védi a szív- és érrendszert, az étkezési rostoknak és a telítetlen zsírsavaknak köszönhetően megteremti az emésztőrendszer egészséges működését. Vízhajtó hatása van és elősegíti a fogyást. Fokozza a fizikai erőt és az állóképességet, javítja a teljesítményt, ezért tökéletes reggeli az acai-tál.
Eredetileg az acai-tál a bogyóból és tejből készült smoothie. Nekem eddig csak por formájában sikerült beszerezni az acai-bogyót, de ezzel is tökéletesen el lehet készíteni a recepteket. Én a port joghurttal vagy tejjel (néha mandulatejjel) szoktam összekeverni, továbbá gyümölcsökkel és magvakkal ízesíteni, hogy még tartalmasabb legyen zabpelyhet vagy zabkását is hozzzá lehet adni.

Oatmeal
Oat is one of the most complex energie- and nutritionsource. It contains a lot of protein, vitamins (E and B). It's a great potassium-, calcium-, phosphorus - and magnesiumresource. It's easy digestible, fills you up quickly, fastens metabolism, calms the stomach, lowers cholesterol and also brings you in a better mood, because it's rich on happinesshormon producing B1 vitamin.
I've heard and tried many versions of making an oatmeal, but usually I do it in two alternate ways, depending on how much time I have. When I have absolutely no time, I just mix oat-flakes with joghurt, add a little cinnamon, chia seeds and fruits. When I have more time and I want it to be more substantial, nutritious, I do it the following way. I heat the required amount of oat-flakes on middle flame for a little time, then I add three time the quantity milk, but someone adds water, so you don't have to be afraid of sticking. Besides continous stirring it gets thick and around in 5 mintues, the oatmeal is ready. You can flavour it while cooking with honey, jam and when it's ready I usually savour it with fruits, seeds and cinnamon.

Zabkása
A zab az egyik legkomplexebb energia - és tápanyagforrás. Rengeteg fehérjét, rostot tartalmaz, gazdag (E és B) vitaminokban. Kíváló kálium-, kálcium, foszfor- és magnéziumforrás. Könnyen emészthető, gyorsan eltelít, gyorsítja az anyagcserét, nyugtatja a gyomrot, csökkenti a koleszterinszintet, valamint hangulatjavító is, ugyanis gazdag a boldogsághormont termelő B1 vitaminban.
Az elkészítésére sok verziót hallottam és próbáltam is, én kettőt szoktam váltogatni, attól függően mennyi időm van. Ha abszolút semmi időm nincs, akkor csak összekeverem a zabpelyhet natúr joghurttal, majd ízesítem fahéjjal, chia maggal és gyümölcsökkel. Ha kicsit több időm van, akkor a tartalmasabb, táplálóbb verziót készítem el a következőképpen. A kívánt mennyiségű zabpelyhet közepes lángon melegítem rövid ideig, majd hozzáöntök háromszoros mennyiségű tejet, de van aki vizet használ, úgy nem kell félni attól, hogy odaragad. Folyamatos kevergetés mellett besűrűsödik és körülbelül 5 perc alatt kész a zabkása. Főzés közben ízesítésnek adhatunk hozzá mézet, lekvárt, én gyümölcsökkel, magvakkal és fahéjjal szoktam ízesíteni.

Muesli
Earlier I started every day with my muesli, back then it was mostly from chocolate and with milk. Now I changed them to a healthier version. It's important to be whole grain, with less as possible additives and sugar. I usually eat it with joghurt instead of milk and flavour it with seasonal fruits, nuts and seeds.

Müzli
Régebben minden reggelemet tejes müzlivel kezdtem, főként csokisakkal annak idején. Azóta lecseréltem őket az egészségesebb verziójukra. Fontos, hogy teljes kiőrlésű legyen, lehető legkevesebb adalékanyaggal és cukorral. Sokszor a tejet felváltja a joghurt és gyakran ízesítem szezonális gyümölcsökkel, mogyoróval, magvakkal. 

Fruits
The easiest breakfast, which is a real vitamin bomb. It can be very various, especially in the summer, when there are plenty of fruits. It makes you feel full, but it's not calorierich. My personal favorites are the smoothies, various fruit plates, fruit purees and the perfect breakfast in the summer is definitely the melon.

Gyümölcsök
A legegyszerűbb reggeli, ami igazi vitaminbomba. Nagyon változatos, főleg nyáron mikor annyi gyümölcs van. Eltelít, anélkül, hogy kalóriadús lenne. A személyes kedvenceim a smoothie, vegyes gyümölcstálak, a gyümölcs pürék és a tökéletes nyári reggeli a dinnye.

Smoothie
The best on-the go breakfast, that contains a lot of vitamins, energie and less calories. There are many versions of the smoothies. Some are simply blending together the fruits with ice and maybe juice or water, but that makes it washy. Others add milk instead of juice of water, it'll make it creamier. If you would like to have more calories and make it a real breakie, add oats to it.

Smoothie
A tökéletes menet közbeni reggeli, ami tele van vitaminokkal, energiával és kevés kalóriával. Sok fajta verziója van a smoothienak. Van olyan, mikor csak összeturmixolod a gyümölcsöket, hozzá jeget és gyümölcslevet adsz, esetleg vizet, bár az hígítja. Másik verziónál víz és gyümölcslé helyett tejjel hígítod, amitől krémesebb állaga lesz. Ha plusz kalóriát szeretnél belevinni, hogy tartalmasabb legyen és tényleg felérjen egy reggelivel, akkor turmixolj bele zaphelyhet. 

Green Juice
I can't miss this energy-drink out of the healthy breakfasts. The stars swear on it, if it's about diet. There are people who drink this on a detox treatment, but I've read, that it's also effective if you only drink one glass of it a day. I definitely recommend the second one, because it's not healthy if you revoke important nutrients from ourselves. This drink is nourishing, you feel less hungry. It makes you feel more energetic, improves the senses and has an immune-boosting effect, so the diseases will stay away. The recipe is the following: mix together 2 apple, 2 cellery thread, 1 lime, 1 nut-sized ginger, half cucumber and 1 ripe avocado. For immune-boost you can add kale leaves and spinach leaves too.

Zöld-dzsúz
Az egészséges reggelik közül nem hagyható ki ez az energiaital. A sztárok erre esküsznek, ha diétáról van szó. Van, aki léböjt kúra alatt csak ezt issza, de azt olvastam, hogy már akkor is hatásos, ha csak napi egy italt fogyasztasz. Én mindenképpen a másodikat javaslom, mert nem egészséges, ha megvonunk magunktól fontos tápanygokat. Ez az ital viszont tápláló, kevésbé jelentkezik tőle az éhségérzet. Energikusabb lesz tőle az ember, javítja az érzékszerveinket, immunerősítő hatása miatt távoltartja a betegségeket. A recept a következő: turmixolj össze 2 db almát, 2 szál zellert, 1 limeot, 1 diónyi gyömbért, fél uborkát és egy érett avokádót. De immunerősítés céljából hozzáadhatunk még kelkáposzta levelet és spenótlevelet is.